Pulscykling

Herregud.
Sammanfattar dagens spinningpass ganska bra. Jag visste att det skulle bli tufft men jag räknade inte med ett astmaanfall, Haha!

Passet var uppbyggt med mycket jobb och lite vila. Ungefär 4 minuter på en timma för att vara exakt.
Vi varvade tung cykling sittandes med tung cykling ståendes, jumps, intervaller och bara ren cykling där chansen "inteärstorattjagspyr".
Men nu är jag hemma, och gött äre.

Våran instruktör idag (som för övrigt är väldigt bra) nämde något väldigt intressant.
Vi körde pulscykling och det är när man har ett pulsband fäst vid bröstbenet som ska mäter pulsen under passet. Allas deltagares (som väljer att ha pulsband) puls syns på en stor skärm och man kan då enkelt följa sin egen puls och se hur den utvecklas under passets gång.
Den gula zonen är den lägsta pulsen man kan ha och den röda zonen är den högsta. Den röda zonen är alltså 90-100 % av sin egen maxpuls.

Om man tränar regelbundet ska pulsen inte gå upp till den röda zonen (90-100 %), mer än ett par gånger i veckan. Istället för att få positiva effekter av sin träning kan den istället rent av skada kroppen.

Man ska alltså försöka träna på medelpuls (oranga zonen) av sin egen maxpuls, de andra gångerna i veckan som man tränar.


*Btw så dök inte my BTTF upp idag?! Blev väldigt besviken men jag fick kämpa på med tanterna och gubbarna själv istället..


Var VAR du?!


/LinLin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0